Μπορεί γενικά να ισχύει ότι ουδείς αναντικατάστατος, όμως η διαφορετικότητα κάθε ανθρώπου, τόσο στην προσωπικότητά του όσο και στην απόδοσή του, μπορεί να αφήσει ένα μοναδικό στίγμα και στο εργασιακό του περιβάλλον και να γίνει απαραίτητος σε αυτό.

Ακόμα κι όταν βρισκόμαστε σε μια αρκετά καλή επαγγελματική κατάσταση, η ασφάλεια της δουλειάς μας είναι κάτι που δεν παύει να μας απασχολεί.

Υπάρχουν όμως τρόποι να εξασφαλίσεις περισσότερη ασφάλεια στη δουλειά σου; Να γίνεις ο υπάλληλος ή ο συνεργάτης που ο εργοδότης σου δεν θέλει με τίποτα να χάσει και να καταστήσεις τον εαυτό σου απαραίτητο σε εκείνον; Παρακάτω θα δούμε μερικά tips που μπορούν να σε βοηθήσουν να το πετύχεις.

Ξεπέρασε τις προσδοκίες

Κάθε πόστο ή δουλειά που αναλαμβάνεις, φρόντισε να το φέρνεις εις πέρας όπως χρειάζεται και κάτι παραπάνω. Δες τι πρέπει να γίνει κάθε φορά και τερμάτισέ το. Μέσα σε δέκα πραγματικά καλούς υπαλλήλους θα ξεχωρίσει αυτός που κάνει αυτό το κάτι παραπάνω.

Η Αμερικανίδα Executive Coach Nancy Halpern συμβουλεύει χαρακτηριστικά: «Να έχεις πάντα διαύγεια όσον αφορά τις προσδοκίες που υπάρχουν. Ρώτα τον εργοδότη σου «τι θα θεωρούταν επιτυχία στη συγκεκριμένη δουλειά;». Και μετά κάν’το. Κι αυτό να είναι η προτεραιότητά σου.»

Πολλοί εργαζόμενοι δεν συνειδητοποιούν ότι όσο αποκτούν περισσότερη εμπειρία στο αντικείμενο πάνω στο οποίο δουλεύουν, δημιουργούνται για εκείνους περισσότερες απαιτήσεις στο να είναι ακόμα πιο αποτελεσματικοί και παραγωγικοί. Συχνά οι «παλιότεροι» υπάλληλοι τείνουν να χάνουν τον ενθουσιασμό τους και να έχουν χαμηλότερη απόδοση σε σχέση με τους νεώτερους και ίσως λιγότερο έμπειρους συναδέρφους τους. Αν ήσουν εσύ ο εργοδότης, ποιόν θα διάλεγες να συνεχίσει να δουλεύει για σένα;

Πάρε πρωτοβουλίες

Από το να προσφερθείς εθελοντικά να βοηθήσεις σε κάποια δουλειά, μέχρι το να καλύψεις τη θέση κάποιου συναδέλφου σου που απουσιάζει, ο εργοδότης σου θα δει αυτή την πρωτοβουλία σου ως ένα καλό δείγμα ότι ενδιαφέρεσαι για το καλό της επιχείρησης.

«Να έχεις τα αυτιά σου ανοιχτά για διατμηματικά ζητήματα», αναφέρει η Halpern. «Φρόντισε να παίρνεις ενεργά μέρος σε αυτά. Αν απλά κάθεσαι και κάνεις καλά τη δουλειά σου, είναι πολύ πιθανό να βρουν κάποιον πιο λειτουργικό από εσένα. Αν όμως δείχνεις ότι είσαι συνέχεια έτοιμος να αναλάβεις δράση, τότε σίγουρα θα ξεχωρίσεις.»

Να είσαι παρών/ούσα

Στην εποχή των social media, και ενώ όλοι είναι σκυμμένοι πάνω από την οθόνη του κινητού, εσύ να είσαι αυτός που προτιμά να τους κοιτάει όλους στα μάτια.

«Όταν συζητάς με κάποιον, μην ασχολείσαι με το κινητό σου. Δείξε ενδιαφέρον προς τον συνομιλητή σου. Μην απαντάς εκείνη την ώρα σε μηνύματα. Είναι πραγματικά προσβλητικό προς το άτομο που είναι μαζί σου.»

Οι υπάλληλοι που ασχολούνται με τα κινητά τους την ώρα της δουλειάς (χωρίς να υπάρχει επαγγελματικός λόγος) θεωρούνται και αντιμετωπίζονται ως πιο αφηρημένοι και λιγότερο παραγωγικοί. Όταν πληρώνεσαι ώστε να βρίσκεσαι σε έναν χώρο και να δουλεύεις, προφανώς το λιγότερο που έχεις να κάνεις είναι τουλάχιστον να δουλεύεις.

Να δίνεις λύση σε προβλήματα

Είναι το πιο εύκολο για τους περισσότερους υπαλλήλους μια επιχείρησης να παρατηρούν τα κακώς κείμενα στον εργασιακό τους χώρο. Εσύ να είσαι το άτομο που μπορεί να δώσει και λύσεις.

Ο υπέυθυνος προσωπικού και σύμβουλος καριέρας Kenneth L. Johnson υποστηρίζει: «Αν σταμπάρεις τον εαυτό σου ως ένα άτομο που ψάχνει λύσεις ή τρόπους να συνεργασίας, ακόμα και απαντήσεις στο γιατί κάτι δεν λειτουργεί σωστά, τότε μπορείς να θεωρείσαι ένας πραγματικά χρήσιμος συνεργάτης στον χώρο εργασίας σου.»

Ο Johnson προτείνει τον «Κανόνα των 10 δευτερολέπτων» (10 Second Rule): περίμενε 10 δευτερόλεπτα προτού μοιραστείς τις σκέψεις σου με τους συνεργάτες σου, σκέψου την απάντησή σου και παρουσίασέ την ως λύση. Αντικατέστησε το «αλλά» με το «και». Για παράδειγμα, αντί να πεις «αυτό μπορεί να λειτουργήσει, αλλά δεν θα το κάνουμε ακόμα», πες «αυτό ακούγεται πολύ καλό και μπορούμε να το οργανώσουμε στην πορεία». Αυτό το μικρό παιχνίδι των λέξεων δείχνει ότι δεν αγνοείς ή υποτιμάς τη γνώμη ενός συνάδερφου, αλλά δίνεις σε όλους αξία.

Να είσαι καλός/η σε πολλά πράγματα ή άψογος/η σε ένα πράγμα

Έχεις ουσιαστικά δύο επιλογές. Μπορείς είτε να είσαι καλός/ή σε διάφορα πράγματα που αφορούν τον χώρο και το αντικείμενο εργασίας σου, και έτσι να είσαι γενικά χρήσιμος/η παντού, είτε να είσαι πάρα πολύ καλός/ή σε κάτι που ενδεχομένως δεν γνωρίζει καλά κάποιος άλλος ή που δεν θέλει κανείς να κάνει. Από μια πιο εξειδικευμένη μέχρι μια πολύ απλή γνώση, το να είσαι το άτομο που «ειδικεύεται» σε κάτι, μπορεί να σε κάνει έναν αρκετά επιθυμητό υπάλληλο. Επίσης ένα πολυπράγμον άτομο είναι πάντα πιο δύσκολο να αντικατασταθεί.

Να έχεις καλή συμπεριφορά

Όσο τετριμμένο ακούγεται, τόσο αλήθεια είναι. Αν οι συνάδερφοί σου σε θεωρούν ένα άτομο μίζερο και δύσκολο στη συνεργασία, να είσαι σίγουρος/η ότι δεν θα αργήσεις να αντικατασταθείς, άσχετα με το πόσο καλός είσαι στη δουλειά σου.

«Όλοι προτιμούν να έχουν γύρω τους θετικούς ανθρώπους, παρά αρνητικούς. Μείωσε τα παράπονα και το κουτσομπολιό και γίνε ένα χρήσιμο μέρος της ομάδας.», συμβουλεύει η Nancy Halpern. «Αν είσαι αρνητικός άνθρωπος, προσπάθησε να το χρησιμοποιήσεις κάπου, όπου θα έχει κάποια χρησιμότητα.»

Να είσαι αυτός/η που γνωρίζει «τα καλύτερα»

Το άτομο που εν τέλει είναι το πιο απαραίτητο από όλους, είναι αυτό που έχει τις περισσότερες και καλύτερες πληροφορίες. Από το που υπάρχει ο καλύτερος καφές, το καλύτερο φαγητό, μέχρι ποιό μηχάνημα έχει τα καλύτερα χαρακτηριστικά κ.ο.κ. Σε όλους αρέσει να μαθαίνουν «εγκυκλοπαιδικές» πληροφορίες και ποτέ δεν ξέρεις πόσο χρήσιμες μπορούν να φάνουν στην εργασιακή σου ομάδα.

 

Πηγή: Monster.com

Απόδοση για το Montelaki.gr