Ο καφές είναι αναμφισβήτητα το δημοφιλέστερο ρόφημα στον κόσμο, μια αγαπημένη καθημερινή συνήθεια, για πολλούς από εμάς απαραίτητη.

Είτε προτιμάς να απολαμβάνεις τον καφέ σου σκέτο, είτε με λίγη δόση ζάχαρης, είτε σε έκδοση πάστας με γάλα, ζάχαρη και σιρόπια, καταναλώνεις κάποιο ποσοστό καφεΐνης. Η καφεΐνη είναι ένα ψυχοδραστικό συστατικό με διεγερτικές ιδιότητες, που έχει αποδειχθεί ότι βελτιώνει τη διάθεση, την μνήμη, την εγρήγορση, την φυσική απόδοση, ενώ επίσης αυξάνει τον μεταβολισμό και μπορεί να μειώσει δραστικά τον κίνδυνο για Διαβήτη τύπου ΙΙ, Alzheimer, Parkinson και κάποιες μορφές καρκίνου. Μελέτες έχουν δείξει ότι άτομα που καταναλώνουν περισσότερη καφεΐνη τείνουν να προσβάλλονται σε μικρότερο ποσοστό από τα παραπάνω νοσήματα.

Έρευνες του πανεπιστημίου του Χάρβαρντ έδειξαν ότι γυναίκες που καταναλώνουν καφέ έχουν 20% λιγότερες πιθανότητες να παρουσιάσουν κατάθλιψη.

Ο καφές περιέχει πολλά θρεπτικά και αντιοξειδωτικά συστατικά και μπορεί να είναι σύμμαχος στην υγεία και την διατροφή μας. Όλα αυτά φυσικά όταν καταναλώνουμε σε φυσιολογικές ποσότητες. Η υπέρμετρη κατανάλωση του καφέ μπορεί να έχει βλαβερές συνέπειες.

Πόση όμως είναι τελικά η ιδανική ποσότητα καφεΐνης που πρέπει να καταναλώνουμε τη μέρα;

Ουσιαστικά η ασφαλής ποσότητα κατανάλωσης καφεΐνης είναι κάτι που διαφέρει από άτομο σε άτομο και μπορεί να εξαρτάται από την ηλικία, το ιατρικό ιστορικό, την ανοχή ή ευαισθησία του κάθε ατόμου στο συστατικό.

Η Ευρωπαϊκή Αρχή για την Ασφάλεια των Τροφίμων ανακοίνωσε μετά από σχετικές έρευνες ότι για υγιείς ενήλικες χωρίς ιατρικά θέματα η σωστή και ασφαλής ποσότητα κατανάλωσης καφεΐνης είναι μέχρι 400 mg τη μέρα. Για την περίοδο της εγκυμοσύνης και του θηλασμού συστήνονται μέχρι τα 200 mg τη μέρα. Τα παιδιά ηλικίας 12 ετών και κάτω δεν ενδείκνυται να καταναλώνουν καφεΐνη, ενώ άνω των 4 ετών η περιστασιακή κατανάλωση σοκολάτας, περίπου στα 40-50 mg τη μέρα, είναι ασφαλής. Την περίοδο της εφηβείας και ανάπτυξης του παιδιού δεν επιτρέπεται κατανάλωση καφεΐνης σε ποσότητα μεγαλύτερη των 100 mg τη μέρα. Η ίδια ποσότητα συστήνεται και για άτομα που παρουσιάζουν ιδιαίτερη ευαισθησία στην καφεΐνη γενικότερα.

Οι καφέδες «τούρτες» με πολύ γάλα ή κρέμα, ζάχαρη και σιρόπι μπορούν να φτάσουν και τις 300 θερμίδες ανά ποτήρι και είναι πιο δύσπεπτοι και επιβλαβείς για τον οργανισμό.  

Τα παραπάνω όρια ισχύουν για κάθε προϊόν που περιέχει καφεΐνη πέρα από τον καφέ, όπως το τσάι, η σοκολάτα, το κακάο, τα ενεργειακά ποτά και αναψυκτικά τύπου Coca Cola.

Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι οι περισσότεροι καφέδες κυμαίνονται μεταξύ 60 και 100 mg σε περιεκτικότητα καφεΐνης, γεγονός όμως που εξαρτάται και από το είδος του καφέ ή το πόσο βαρύ τον φτιάχνουμε. Πιο ελαφρύς σε περιεκτικότητα είναι ο ελληνικός καφές και πιο βαρύς ο γαλλικός, καφές φίλτρου.

Τα ενεργειακά ποτά περιέχουν περίπου 80mg καφεΐνης ανά συσκευασία και τα αναψυκτικά τύπου Coca Cola περίπου 30mg ανά ποτήρι των 250ml. Η μαύρη σοκολάτα περιέχει 50 mg ανά 100gr και άλλα τόσα το μαύρο τσάι ανά φλιτζάνι των 220ml.

Φυσικά δεν χρειάζεται να μπείτε στην διαδικασία κάθε φορά να μετράτε με ακρίβεια τα mg καφεΐνης που καταναλώνετε, αφού επιστημονικά επιβεβαιώνεται ότι μια φυσιολογική, μέτρια καθημερινή κατανάλωση είναι ασφαλής για τη υγεία μας και κάθε άτομο μπορεί εύκολα να ελέγξει αυτή την ποσότητα για τον εαυτό του. Όπως ισχύει και σε όλα, μέτρον άριστον.

 

Πτυχιούχος Δημοσιογραφίας & ΜΜΕ του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου με έφεση στην έκφραση μέσω του γραπτού λόγου. Έχει αρθρογραφήσει για ειδησεογραφικά, αλλά και πιο ψυχαγωγικά μέσα και για ποικιλία θεμάτων, από μουσική μέχρι πολιτική και πολιτισμό. Κατά καιρούς ασχολήθηκε με κριτικές δίσκων, συνεντεύξεις και αφιερώματα, ρεπορτάζ, αλλά και με το ραδιόφωνο. Λάτρης της ιστορίας, της ψυχολογίας, της hard rock μουσικής και μητέρα δύο παιδιών. Αγαπημένη απασχόληση η τέχνη της φωτογραφίας.